Haku

Blogi: Kun korvauksen saaminen kestää ja kestää

Vastaan neuvonnassamme usein kysymykseen siitä, mitä voi tehdä, kun korvauspäätöksen saaminen vakuutusyhtiöstä kestää tolkuttoman pitkään. Vastaukseni vain ei valitettavasti ratkaise millään tavoin kysyjän ongelmaa.

Tämä aihe toistuu usein meille tulevissa puheluissa. ”Vahinkoasian käsittely ei etene, päätöstä ei näy eikä kuulu, eikä varsinkaan niitä rahoja!”. Vastaukseni asiaan on, että eipä sille paljon mitään voi tehdä. Asian perään voi kysellä ja vakuutusyhtiöstä voi varmistaa, että heillä on kaikki tarpeelliset tiedot. Viivästyskorkoa maksetaan tietyillä ehdoilla, mutta vakuutusyhtiölle ei ole asetettu mitään viimeistä määräaikaa, jossa päätös olisi pakko antaa tai korvaus maksaa.

Vakuutusyhtiöt selittävät käsittelyn pitkää kestoa monesti sillä, että korvauskäsittelyssä on ruuhkaa. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että sillä ihmisellä, jonka pitäisi tehdä asialle jotain, on liikaa töitä. Joskus asiakkaat syyttävät vakuutusyhtiöitä asioiden tahallisesta viivyttämisestä. Siihen en kuitenkaan usko, sillä mikään vakuutusyhtiö ei halua käyttää varojaan viivästyskorkojen maksamiseen. Asioita käsittelevät tavalliset ihmiset, joilta joskus voi jotain unohtuakin. Paperikasat peittävät muistilaput ja sähköposti tulvii, eikä mikään tietojärjestelmäkään ole aukoton.

Korvauskäsittelyn ei tietenkään pitäisi kestää liian pitkään. Asioiden pitää sujua joutuisasti. Joskus kuitenkin asiakas joutuu tekemään taloudellisia ratkaisuja magneettikuvauksen, auton lommojen tai kastuneiden rakenteiden suhteen ennen kuin vakuutusyhtiö on antanut päätöksen korvauksista. Tällöin on hyvä toimia siten kuin korjaukset tai hoitokulut jäisivätkin lopulta itselle maksettavaksi. Näin minimoi mahdollisesti kielteisestä korvauspäätöksestä aiheutuvat ongelmat.

Julkaistu uudelleen 2022.

Lähetys epäonnistui. Tarkista, että täytit vaaditut kentät.

Palaute julkaisusta

Voit auttaa meitä kehittämään oppaidemme sisältöjä antamalla palautteesi

Kiitos!