FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
Koettu oikeudentunne ja oikeusvarmuus ovat koetuksella, sillä nopeasti muuttuva maailma haastaa niin kuluttajien kuin palveluntarjoajien uskoa siihen, miten uudentyyppiset ongelmatilanteet ratkaistaan.
”FINEn tarjoama puolueeton neuvonta ja riidanratkaisu ovat tärkeitä oikeusvarmuuden ylläpitämisessä. Esimerkiksi verkkohuijaukset ja tekniikan kehitys ovat tuoneet ennakoimattomia ilmiöitä, joiden ratkaisemiseen tarvitaan vahvaa asiantuntemusta ja selkeitä toimintaperiaatteita”, FINEn toimitusjohtaja Anu Koskenvuo sanoo.
”Tapaukset, joita hoidamme, ovat usein monimutkaisia eikä niihin löydy suoraan aiempaa oikeuskäytäntöä. Tilanteissa korostuu kuitenkin luottamus siihen, että asiat ratkaistaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteita, kuten riidanratkaisijoiden riippumattomuuden ja puolueettomuuden sekä molempien osapuolten kuulemisen periaatetta noudattaen. Tämä lisää yleistä oikeusvarmuutta ja toiminnan yhteiskunnallista merkitystä”, Koskenvuo jatkaa.
Ytimessä neuvonta ja riidanratkaisu
FINEn perustehtävä on auttaa asiakkaita pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden ongelmatilanteissa. Noin 90 prosenttia kaikista yhteydenotoista ratkesi jo neuvonnassa ilman, että asia eteni riidanratkaisuun. Kymmenessä prosentissa yhteydenotoista käsittely jatkui FINEn lautakunnissa tai toimiston riidanratkaisumenettelyssä.
Riita-asioiden käsittely päättyy asiakkaan tai palveluntarjoajan hyväksi annettuun ratkaisusuositukseen, sovintoon osapuolten välillä, asian jättämiseen käsittelemättä tai käsittelyn keskeyttämiseen. Sovinnon syntyminen osapuolten välillä merkitsee riita-asioissa sitä, että palveluntarjoaja maksaa asiakkaalle korvausta vapaaehtoisesti. Asiakkaan hyväksi tehdyt ratkaisusuositukset vaihtelivat vähäisen lisäkorvauksen suosittamisesta lopputuloksen täydelliseen muuttumiseen asti.
FINEn antamien suositusten noudattamisprosentti oli 99 prosenttia. Noin 40 prosenttia annetuista ratkaisuista oli asiakkaalle myönteisiä tai ne päättyivät sovintoon ja 60 prosenttia vastaavasti palveluntarjoajan kannan mukaisia.
Vuosikertomuksesta lyhyesti
Vuosikertomus peilaa FINEn käytännön kokemuksia viime vuodelta. Sen artikkeleissa käsitellään finanssiasioissa esiin nousseita ilmiöitä ja ajankohtaisia kysymyksiä lautakuntien ja jaostojen toiminnassa. Mukana on myös tarkempaa tilastotietoa muun muassa yhteydenottojen määristä ja syistä sekä yhtiökohtaisia tilastoja riita-asioissa.
Lue koko vuosikertomus täältä.
Lisätietoja:
Elina Antila, viestintäpäällikkö, p. 040 548 3838
Anu Koskenvuo, toimitusjohtaja, p. 050 309 6055