Erilaisia huijaustapoja on monenlaisia ja rikolliset kehittävät niitä koko ajan lisää. Huijausten tunnistaminen voi olla haastavaa, mutta on olemassa monia huijauksille tunnusomaisia merkkejä, joihin voit kiinnittää huomiota. Jos epäilet huijausta, on aina turvallisempaa olla varovainen ja tarkistaa asia huolellisesti ennen kuin teet päätöksiä tai jaat tietoja.
Monissa FINEen saapuneissa yhteydenotoissa korostuvat tilanteet, joissa asiakas päätyy asioimaan rikollisten luomilla valesivuilla, jotka näyttävät esimerkiksi aidoilta pankin tai viranomaisen verkkosivuilta. Lue lisää FINEn saapuneista tyypillisistä tapauksista ja niiden ratkaisuista: Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä -oppaasta.
Tunnista ja vältä huijaus
Kokosimme yhteen tärkeimpiä vinkkejä, jotka helpottavat tunnistamaan huijauksen:
- Epäilyttävät linkit ja liitteet, tuntemattomat lähettäjät. Suhtaudu varauksella sähköposteissa ja tekstiviesteissä oleviin linkkeihin. Älä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai avaa tuntemattomista lähteistä tulleita liitetiedostoja. Tarkista lähettäjä ja kiinnitä huomiota epäilyttäviin tai virheellisiin verkkosivuosoitteisiin.
- Jos tarjous tulee epätavalliselta tai epäilyttävältä lähettäjältä tai osoitteesta, varmista lähettäjän ja viestin aitous ottamalla yhteyttä kyseiseen toimijaan.
- Huomioi myös, että tuttavasi sometili voi olla kaapattu ja huijari esiintyy tuttavanasi.
- Tunnistautuminen ja kirjautuminen
- Ole varovainen hakukoneiden kanssa. Älä kirjaudu pankkitunnuksillasi sivustoilla, jolle olet päätynyt hakukoneen kautta. Kirjoita pankin koko verkkosivuosoite itse selaimeen ja kirjaudu pankkiin sitä kautta. Tallenna osoite selaimen kirjanmerkkeihin, näin vältät naputtelut seuraavalla kerralla kirjautuessasi. Jos mahdollista, käytä pankin mobiilisovellusta verkkopalvelun sijaan.
- Älä koskaan käytä pankkitunnuksiasi sähköposteissa, tekstiviesteissä tai jonkun lähettämän linkin kautta avautuvilla sivuilla.
- Älä jaa henkilökohtaisia tai taloudellisia tietojasi vastaamalla epäilyttäviin sähköposteihin tai epätavallisiin pyyntöihin.
- Liian hyvältä kuulostava tarjous. Älä luota tarjouksiin, jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta, usein ne ovat huijauksia.
- Ole erityisen varovainen, jos kyseessä on äärimmäisen edullinen hinta tai nopea ja suuri voitto tai tarjous kohdistuu vain pienelle, valitulle ryhmälle tai näyttää olevan saatavilla vain hyvin rajoitetun ajan ja asiointia pyritään kiirehtimään.
- Ole erityisen varovainen, jos kyseessä on äärimmäisen edullinen hinta tai nopea ja suuri voitto tai tarjous kohdistuu vain pienelle, valitulle ryhmälle tai näyttää olevan saatavilla vain hyvin rajoitetun ajan ja asiointia pyritään kiirehtimään.
- Unohda kiire. Älä toimi kiireessä hyväksyen tarjouksia, joista et ole varma. Jos sinua painostetaan kiireeseen ja herää epäilyksiä, ota aikalisä.
- Paineen luominen on yleinen huijauksen merkki, sillä huijarit haluavat uhrin tekemään hätiköityjä päätöksi ilman asianmukaista harkintaa.
- Paineen luominen on yleinen huijauksen merkki, sillä huijarit haluavat uhrin tekemään hätiköityjä päätöksi ilman asianmukaista harkintaa.
- Huono kielioppi ja oikeinkirjoitus. Huijausviestit voivat olla kirjoitettu huonolla suomen kielellä tai sisältää kirjoitusvirheitä, mutta usein ne voivat olla hyvin laadukkaita. Viestit voivat saapua sähköpostitse, tekstiviestillä, puhelimitse tai jonkin sosiaalisen median kanavan kautta.
- Tutki yritystä tai henkilöä ennen kuin teet liiketoimia tai jaat tietoja. Tarkista verkosta arvosteluja ja kokemuksia, vaadi tarvittaessa virallisia asiakirjoja, kuten sopimuksia tai lisenssejä. Ole epäileväinen, jos sinulta pyydetään rahaa ilman selkeää dokumentaatiota. Ole varovainen, jos sinulta pyydetään henkilökohtaisia tai taloudellisia tietoja verkkosivustoilla tai puhelimitse. Luotettavat tahot eivät yleensä pyydä näitä tietoja yllättäen.
Lisätietoa ja linkkejä apuun
Jos joudut tai epäilet joutuneesi tietojenkalastelun uhriksi, on tärkeää toimia välittömästi.
Soita asiasta oman pankkisi sulkupalveluun tai kortin myöntäneen yhtiön sulkunumeroon ja sulje kortti. Sulkupalvelut ovat avoinna 24/7.
Rikollisesta toiminnasta voit ilmoittaa poliisille, kun taas epäilyttävästä toiminnasta voit ilmoittaa valvontaviranomaiselle. Jos kyseessä on esimerkiksi sijoitushuijaus, voit ilmoittaa Finanssivalvonnalle tai Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta löytyy tietoa toimintaohjeista, mille taholle tehdä ilmoitus. Verkkosivuilta löytyvät kattavat toimintaohjeet eri tilanteisiin.
Tutustu eri tahojen aineistoihin:
- Näin suojaudut nettihuijaukselta, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivut.
- Huijaukset ja niiden tunnistaminen & mitä tehdä, jos on tullut huijatuksi, Poliisin verkkosivut.
- Ikääntyneisiin kohdistuvat huijaukset, Poliisin verkkosivut.
- Rikosuhripäivystys, Rikun tehtävänä on parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa mm. tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita.
- Huijaukset ja tilausansat, Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivut.
- Huijausinfo.fi, Kuluttajliiton tuottamaa tietoa ja opetusmateriaalia digihujauksista, Kuluttajaliiton verkkosivuilla myös Itseopiskelupaketti huijauksista ja podcasteja: Huijaripodi-podcast).
- Tietopankki erilaisista digihuijauksista, Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) ja Poliisiammattikorkeakoulun (POLAMK) CYBERDI-hanke 2018-2021, jossa mukana materiaalia myös nuorille.
- Huijauksen kohteeksi joutuneet kertovat kokemuksistaan Yle Areenassa, Digihuijatut-sarja.
© FINE 2024, Elina Antila, Johanna Tykkä, Tuomas Hidén, Sasu Heino ja Vesa Sainio