Olemme parhaillaan tekemässä järjestelmäuudistuksia, joiden avulla parannamme palveluamme entisestään.
Käyttöönottovaiheen aikana asiakaspalvelussamme voi esiintyä pieniä viiveitä 11.11.–9.12. välisenä aikana. Pahoittelemme mahdollista haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestänne.
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh. 09 6850 120
Puhelinneuvontamme palvelee ma-to klo 13-16
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 HELSINKI
FINE antaa maksutonta neuvontaa ja selvittelyapua sekä suositusluonteisia ratkaisuja vakuutus-, pankki-, ja sijoitusasioissa.
Vakuutusasiat
Yhteyttä voivat ottaa vakuutuksenottaja, vakuutettu, vahinkoa kärsinyt, vakuutusyhtiö, yritys ja ammatinharjoittaja.
Pankkiasiat
Sijoitusasiat
FINE
Jos haluat asioida toisen henkilön puolesta ja saada FINEn neuvonta-apua toisen henkilön asiassa, tarvitset asiointia varten valtuutuksen tältä henkilöltä tai taholta, jonka puolesta hoidat asiaa (päämies).
Vaihtoehdot valtuutuksen pyytämiseen (päämieheltä):
Pyydä edustamaasi päämiestä täyttämään sähköinen yhteydenottolomake asiassa ja valtuuttamaan sinut yhteydenottolomakkeen kautta asiamieheksi.
Jos päämiehellä ei ole mahdollisuutta tunnistautua sähköiselle yhteydenottolomakkeelle, tulosta ja pyydä päämiestä täyttämään paperinen FINE-valtuutuslomake. Jos sinulla on jo päämiehen allekirjoittama FINE-valtuutuslomake, voit liittää sen skannattuna sähköisen yhteydenottolomakkeen liitteeksi.
Voit tehdä asiastasi kirjallisen valituksen täyttämällä sähköisen yhteydenottolomakkeen. Lomakkeelle kirjaudutaan henkilökohtaisilla pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteella.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta täyttää sähköistä yhteydenottolomaketta, löydät tulostettavan (paperisen) yhteydenottolomakkeen täältä.
Lisätietoa paperisesta yhteydenottolomakkeesta, valtuutuslomakkeesta ja niiden toimittamisesta FINEn löytyy täältä.
Selvitä nämä asiat ennen yhteydenottoa:
HUOM! Jos asia koskee epäselvyyttä tai erimielisyyttä palveluntarjoajan kanssa, ole ensin yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan ja pyri selvittämään asia heidän kanssaan. Kun olet saanut palveluntarjoajalta kirjallisen vastauksen, ole yhteydessä FINEen.
Jos kyseessä on vakuutusasia, selvitä myös:
Jos kyseessä on pankki- tai sijoitusasia, selvitä myös:
Tarvitset nämä tiedot täyttääksesi yhteydenottolomakkeen:
FINEn antamat ratkaisut ovat luonteeltaan suosituksia eikä niistä voi valittaa.
Vakuutusyhtiön päätöksen voi kuitenkin saattaa siihen liitetyn muutoksenhakuohjeen mukaisesti käräjäoikeuden tutkittavaksi. Pankki- ja arvopaperiasia voidaan myös saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Yksityiskohtaista tietoa FINEn toiminnasta löydät FINEn ohjesäännöstä.
Jos haluat kysyä jo vireillä olevasta asiastasi, soita neuvontaamme (puh. 09 6850 120).
Chatissa emme turvallisuussyistä voi antaa tietoa vireillä olevista asioista.
FINE voi pyytää omasta aloitteestaan ja omalla kustannuksellaan asiantuntijalausunnon FINEn ulkopuoliselta asiantuntijalta. Asiantuntijalausuntoja voidaan pyytää mm. lääketieteellistä, eläinlääketieteellistä, rakennusteknistä tai autoteknistä erityisasiantuntemusta vaativista kysymyksistä.
Asiantuntijalääkärit antavat lausuntonsa asiakirjojen eli esimerkiksi asiakasta hoitaneiden lääkäreiden antamien lausuntojen ja asiakasta koskevien tutkimustietojen perusteella. Asiantuntijalääkärit eivät tutki asiakasta uudelleen.
FINE ei maksa asiakkaan tai vastapuolen hankkimien selvitysten kustannuksia eikä myöskään oma-aloitteisesti hanki ja kustanna lisäselvityksiä suoraan esimerkiksi asiakasta hoitaneilta lääkäreiltä tai hoitolaitoksilta. Käsittelyn kuluessa saattaa kuitenkin käydä ilmi, että asiaan on olemassa lisäselvitystä, jota ei ole toimitettu FINElle ja jota ilman ratkaisusuositusta ei voida antaa. Tällöin FINE voi tiedustella asiakkaalta, onko hän halukas hankkimaan mainitun lisäselvityksen omalla kustannuksellaan.
Ota yhteyttä FINEen puhelimitse. Suurin osa neuvonta-asioista selviää usein jo puhelinkeskustelun aikana. HUOM! Jos asiasi koskee epäselvyyttä tai erimielisyyttä palveluntarjoajan kanssa, ole ensin yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan ja pyri selvittämään asia heidän kanssaan. Pyydä mahdollisuuksien mukaan palveluntarjoajalta kirjallinen vastaus, jossa he perustelevat kantansa.
Asian käsittely kirjallisesti edellyttää aina asiakkaan antamaa valtuutusta. Täytä tätä varten yhteydenottolomake, jolla valtuutat FINEn olemaan yhteydessä palveluntarjoajaan.
Asian tarkemmassa selvittelyssä perehdytään asiakirjoihin ja tarvittaessa neuvotellaan palveluntarjoajan (vakuutusyhtiön/pankin/muun yhtiön) kanssa asiasta.
Mikäli asiasi ei ratkea neuvonnan keinoin, voidaan asia käsitellä riita-asiana joko toimistomenettelyssä tai Vakuutus-, Pankki- tai Sijoituslautakunnassa.
Riita-asiat käsitellään aina kirjallisesti ja niistä annetaan ratkaisusuositus sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle. Ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia. Riita-asioiden keskimääräinen käsittelyaika FINEn toimistokäsittelyssä on noin kuusi kuukautta asian vireilletulosta lukien. Lautakunnissa käsittely asian vireilletulosta ratkaisun saamiseen kestää keskimäärin 6–9 kuukautta. Monimutkaisissa asioissa käsittelyajat voivat olla huomattavasti pidempiäkin.