Tapahtumatiedot
Asiakas on joutunut huijauksen uhriksi helmikuussa 2024. Hän on sijoittaak-seen varojaan maksanut 250 euron suuruisen maksun, asentanut laitteelleen AnyDesk-etäkäyttösovelluksen ja sallinut laitteensa etäkäytön. Hänen pankkitunnuksensa on suljettu 21.2.2024 niiden päädyttyä ulkopuolisen tietoon. Pankkitunnukset on uusittu pankin toimipisteellä 23.2.2024 klo 9.22. Lähes välittömästi tämän jälkeen klo 09.45 asiakkaan nimissä on otettu käyttöön uusi pankin tunnistussovellus rikollisen toimesta. Pankin tunnistussovelluksen käyttöönotto on edellyttänyt, että käyttöönoton tehneellä taholla on ollut hallussaan asiakkaan pankkitunnusten osat eli käyttäjätunnus, salasana ja vaihtuva avainlukulistan numero. Lisäksi sovelluksen käyttöönotto on täytynyt vahvistaa aktivointikoodilla, joka on lähetetty asiakkaalle tekstiviestitse.
Käyttöönoton jälleen asiakkaan tilillä on tehty omien tilien välisiä siirtoja, 12 900 euron suuruinen tilisiirto ulkomaille sekä nostettu luottoa 15 000 euroa. Luottoa ei ole kuitenkaan käytetty, sillä pankkitunnukset on suljettu ennen kuin rikollinen on ehtinyt siirtämään luoton pois asiakkaan tililtä.
Kirjautuminen pankin verkkopalveluun ja reklamoidut tapahtumat on vahvistettu 23.2 käyttöönotetulla tunnistussovelluksella. Lisäksi maksun vahvistamiseksi ja luoton nostamiseksi on tarvittu erilliset vahvistuskoodit, jotka on lähetetty asiakkaalle tekstiviestitse. Asiakkaan pankkitunnukset on suljettu 23.2.2024 klo 12.25. Asiakkaan reklamoima tapahtuma on tehty ennen pankkitunnusten sulkemista.
Asiakkaan tunnukset on avattu uudelleen pankin konttorilla 26.2.2024. Asiakkaan tunnukset on suljettu jälleen 1.3.2024. Uudet tunnukset on avattu 4.3.2024, ja samana päivänä muutamaa tuntia myöhemmin tunnukset on jälleen suljettu.
Asiakkaan valitus
Asiakas vaatii 12 900 euron suuruisen ulkomaan maksun palauttamista.
Asiakas on joutunut bitcoin-sijoitushuijauksen uhriksi tehtyään 250 euron suuruisen maksun. Häneltä pyydettiin pankkitunnuksia usean kerran, joita hän ei kuitenkaan luovuttanut. Tämän jälkeen ruudulle avautui pankin kirjautumissivu, jonne hän kirjoitti pankkitunnuksensa, koska hänelle kerrottiin, ettei kukaan muu näe tunnuksia, vaikka hän ne kirjoittaa. Avainlukulistan numeroa ei häneltä pyydetty.
Koneelle asennettiin AnyDesk-ohjelma, koska sijoitukseen tarvittiin kaksi erillistä sovellusta. Toinen oli Kraken, toista asiakas ei muista. Niissä näkyi erilaisia bitcoinrahastoja ja niiden arvoja. Asiakas ei voinut arvata, että niiden avulla pääsisi myös pankkiohjelmaan. Hän ei ole tiennyt myöskään sitä, että AnyDesk-ohjelman lataaminen puhelimeen on mahdollistanut tilien tyhjentämisen.
Pankki vaihtoi asiointikielen englanniksi ja pyysi salasanoja, jotka hyväksytään samoilla viestissä näkyvillä numeroilla. Tämä on mahdollistanut rikollisen pääsyn asiakkaan tilille. Pankin olisi tullut suojata asiakkaan tilivarat pyytämällä avainlukulistan numeroita. Asiakas ei ole antanut avainlukulistan numeroita, eikä niitä ole kysytty. Edes pankin mobiilisovelluksen käyttöönotto ei edellytä avainlukulistan numeroita. Tältä osin asiakas viittaa pankin verkkosivuilla oleviin ohjeisiin ja varoituksiin. Lisäksi hänellä on ollut nostorajoitukset.
Hän ei ole myöskään saanut 23.2 tulleita viestejä, koska ne olivat salattuja, eikä asiakas olisi niistä mitään ymmärtänytkään, mutta epäilys olisi saattanut herätä. Vasta Elisan omaguru sai nämä salatut viestit auki jälkikäteen 26.2.
Asiakas ihmettelee, miksi pankki on ryhtynyt rajoitustoimenpiteisiin vasta tapahtumien jälkeen eikä ennen, jolloin lainan nosto ja ulkomaanmaksu olisi voitu perua. Hän soitti pankkiin 23.2.2024 klo 12.39, 13.24 ja 13.25. Hänelle kerrottiin kaiken olevan tallella eikä kerrottu mitään nostetusta lainasta. Kun hän meni pankkiin, totuus paljastui. Hän pyysi palauttamaan ulkomaanmaksun, koska ulkomaanmaksut eivät mene heti tililtä.
Asiakas vetoaa hyvään pankkitapaan, jossa pankki tuntee asiakkaansa ja hänen taloudellisen tilanteensa. Asiakas on 75-vuotias eläkeläinen, joka on ollut pankin asiakas yli 25 vuotta. Pankki tietää eläkkeen ja säästöjen määrän ja asumismuodon. Pankin pitäisi tietää, ettei hän tarvitse remonttirahaa eikä muuta lainaa. Lainan saaminen asiakkaan nimellä on ollut helppoa ja käytäntö on muuttunut vuoden 2018 käytännöstä, jolloin asiakas on itse hakenut lainaa. Silloin vaadittiin vakuus ja soitettiin asiakkaalle. Pankki olisi nytkin voinut toimia samoin. Asiakkaan mielestä pankki toimi nyt leväperäisesti.
Pankin vastine
Pankki kiistää asiakkaan vaatimukset ja katsoo kokonaisarvion perusteella asiakkaan toimineen maksupalvelulaissa tarkoitetulla tavalla törkeän huolimattomasti pankkitunnuksiensa käytössä.
Pankin selvitys tapahtumista
Asiakas kertoo maksaneensa 20.2.2024 250 euroa kryptohuijauksessa, ja tapahtumaketjun alkaneen tästä. Asiakkaan kertoman mukaan häneltä pyydettiin pankkitunnuksia, joita hän ei luovuttanut. Asiakkaalle on tämän jälkeen avautunut "pankin kirjautumissivu", jossa on kerrottu, ettei kukaan muu näe asiakkaan tunnuksia, vaikka hän ne kirjoittaa. Asiakas on kertonut kirjoittaneensa tunnuksensa ko. sivustolle ja antaneensa avainlukulistalta pyydetyn numeron.
Pankin selvityksen mukaan asiakkaan pankkitunnukset on edellisen kerran suljettu 21.2.2024. Pankin tietojen mukaan asiakas on saanut tällöin tietoonsa, että kyseessä on ollut huijaus ja asiakkaan pankkitunnukset on jouduttu vaihtamaan niiden päädyttyä ulkopuolisten tietoon. Asiakas on käynyt uusimassa pankkitunnuksensa pankin toimipisteellä 23.2.2024 klo 09.22.
Lähes välittömästi asiakkaan uusittua tunnuksensa, on asiakkaalle aktivoitu 23.2.2024 klo 09.45 uusi pankin tunnistussovellus. Kirjautuminen verkkopalveluun ja reklamoidut tapahtumat on vahvistettu tällä tunnistussovelluksella. Asiakkaan puhelinnumeroon on lähetetty pankin toimesta turvallisuussyistä seuraava tekstiviesti 23.2.2024 klo 09.43.04 :
LUE HUOLELLA! Tunnuksillasi ollaan ottamassa käyttöön [pankin mobiilisovellus] ja [pankin tunnistussovellus] puhelimessa, jonka nimeksi olet antanut Eijan puhelin. VARO HUIJAUKSIA! Älä anna koodia kenellekään tai millekään verkkosivulle. Jos toimit ohjeen vastaisesti, rikollinen voi saada käyttöönsä pankkitunnuksesi ja tehdä maksuja pankkitileiltäsi sekä asioida nimissäsi kaikissa tunnistautumista vaativissa digipalveluissa. Jos epäilet huijausta, ilmoita asiasta heti [pankki] Sulku-palveluun. Väärinkäytösten estämiseksi jatka vain, jos olet itse ladannut sovelluskaupastasi [pankin mobiilisovellus] ja olet ottamassa uutta [pankin tunnistussovellus] käyttöön. Vahvista käyttöönotto puhelimessasi koodilla 03075 vain [pankin mobiilisovellus]. [pankki]
Pankin tunnistussovelluksen aktivoiminen on edellyttänyt, että aktivoinnin tehneellä taholla on ollut hallussaan kaikki asiakkaan pankkitunnusten osat eli käyttäjätunnus, salasana ja vaihtuva avainlukulistan numero. Avainlukulistan numero löytyy ainoastaan asiakkaan hallussa olevasta paperisesta avainlukulistasta eli muuta mahdollisuutta kuin se, että asiakas on sen luovuttanut, ei ole. Lisäksi sovelluksen aktivointi on täytynyt vahvistaa em. tekstiviestissä mainitulla aktivointikoodilla. Asiakas on kertonut avainlukulistan olleen hänen hallussaan.
Tämän jälleen asiakkaan tilillä on 23.2.2024 tehty omien tilien välisiä siirtoja. Tililtä on myös tehty yksi 12 900 euron suuruinen tilisiirto 23.2.2024 klo 11.45. Lisäksi asiakkaan tilille on nostettu luottoa 15 000 euroa. Asiakas on yhteydenotossaan FINElle kertonut, että hänen tilillään olisi ollut nostorajoitus, kun em. 12 900 euron tilisiirto on tehty, mutta pankin selvityksen mukaan kyseisellä asiakkaan tilillä ei ole ollut 23.2.2024 mitään nostorajoitusta.
Asiakkaan pankkitunnukset on suljettu 23.2.2024 klo 12.25. Pankin selvityksen mukaan kirjautuminen pankin verkkopalveluun, tilillä tehdyt siirrot ja tilille nostettu luotto on vahvistettu käyttäen vahvaa sähköistä tunnistamista. Kyseiset tapahtumat on vahvistettu käyttäen tunnistussovellusta. Lisäksi maksun vahvistamiseksi ja luoton nostamiseksi on tarvittu erilliset vahvistuskoodit, jotka on pyydetty asiakkaalta tekstiviestitse. Asiakkaalle on tunnistussovelluksen aktivoinnin jälkeen pankin toimesta lähetetty seuraavat tekstiviestit:
23.2.2024 klo 11.40.17
You're changing the account spending limit with your credentials. Confirm change by typing code 6622 in your app. [pankki]
23.2.2024 klo 11.46.00
You're paying 12900.00 EUR in our service into account GBXXXXXXXXXX.
Check the data and confirm in your app by typing code 9250. [pankki]
23.2.2024 klo 11.54.36
You are making a Special Consumer Credit agreement for 15 000 € Confirm the agreement by entering the code 0174 in your mobile app. [pankki]
23.2.2024 klo 12.10.36
You're changing the account spending limit with your credentials. Confirm change by typing code 4855 in your app. [pankki]
23.2.2024 klo 12.24.11
You're changing the account spending limit with your credentials. Confirm change by typing code 8255 in your app. [pankki]
Sen jälkeen, kun asiakkaan pankkitunnukset on suljettu 23.2.2024, asiakkaan tunnukset on avattu uudelleen pankin konttorilla 26.2.2024. Asiakkaan tunnukset on suljettu jälleen 1.3.2024. Uudet tunnukset on avattu 4.3.2024, ja samana päivänä muutamaa tuntia myöhemmin tunnukset on täytynyt jälleen sulkea.
7.3.2024 asiakas on taas asioinut pankin konttorilla ja kertonut puhelimeensa asennetusta etäkäyttöohjelmasta. Tällöin asiakas on kertonut, että puhelin on puhdistettu ja siihen on hankittu tietoturvaohjelma, ja asiakkaalle on avattu uudet tunnukset.
Vaikuttaa siltä, että asiakkaan tunnukset ovat toistuvasti päätyneet jollakin tavalla ulkopuolisen tahon tietoon, ja tähän viittaa myös asiakkaalle 1.3.2024 pankilta toimitettu tekstiviesti koskien 12 900 euron suuruisen tilisiirron vahvistamista. Kun asiakkaan tunnukset on vaihdettu, on käytöstä poistunut myös 23.2.2024 asennettu tunnistussovellus. Taho, joka kyseisen tilisiirron on pyrkinyt 1.3.2024 tekemään, on täytynyt valita tapahtuman vahvistamistavaksi avainlukulistan käyttäminen, koska tunnistussovellus ei ole ollut enää käytössä. Maksu ei ole toteutunut, koska asiakas ei ole avainlukulistan numeroa luovuttanut.
Pankin arviointi asiasta
Asiassa on kyseessä tunnuksen haltijan törkeä huolimattomuus, jolloin asiakas vastaa oikeudettomasta käytöstä aiheutuneesta vahingosta täysimääräisesti. Asiakas vastaa pankkitunnustensa huolellisesta säilyttämisestä, koska viime kädessä ainoastaan maksuvälineenhaltija voi vaikuttaa siihen, miten ja missä olosuhteissa hän maksuvälinettään säilyttänyt.
Pankki on varoittanut asiakkaitaan tietojenkalastelusta. Väärinkäytösten ehkäisemiseksi pankki on aktiivisesti varoittanut verkkopalvelutunnusten kalastelukampanjoista monilla verkkosivuillaan olevilla tiedotteilla. Asiakkaita on ohjeistettu olemaan luovuttamatta verkkopankkitunnuksia, mikäli tunnuksia kysytään sähköpostilla tai puhelimitse sekä lisäksi ohjeistettu, ettei verkkopankkiin saa kirjautua sähköpostitse tulleen linkin kautta. Lisäksi pankki on ohjeistanut, että kirjauduttaessa verkkopankkiin, tulee kirjoittaa verkkopankin osoite selainriville itse tai käyttää tallennettua kirjanmerkkiä. Jos mahdollista, asiointiin on suositeltu käytettävän pankin mobiilisovellusta. Asiakkaan tulisi olla tietoinen tunnusten turvallisesta käytöstä varoitusten ja yleisen tietämyksen perusteella.
Pankki on kieltänyt asiakkaitaan kirjautumasta linkin kautta palveluihinsa tunnus- ja digisopimuksessa, sopimuksen tekemisen sekä ehtomuutosten yhteydessä annettavalla ”Tärkeää tietoa [pankki] tunnuksistasi” -asiakirjalla sekä muutoinkin viestinnässään. Asiakas ei ole kertonut tarkemmin, miten hänen pankkitunnuksensa ovat päätyneet ulkopuolisen tahon tietoon. Jos asiakas ei ole itse aktivoinut tunnistussovellusta, jota on käytetty reklamaation kohteena olevien tapahtumien vahvistamiseen, sen aktivointi on edellyttänyt, että asiakkaan on täytynyt luovuttaa ulkopuolisen tahon tietoon hänen pankkitunnuksensa käyttäjätunnus ja salasana, sekä pyydetty avainlukulistan numero, joka löytyy ainoastaan asiakkaan itsensä hallussa olleesta paperisesta avainlukulistasta.
Tunnistussovelluksen aktivoinnin jälkeen kirjautuminen asiakkaan verkkopalveluun, 12 900 euron tilisiirto ja luoton nostaminen on vahvistettu tunnistussovelluksella. Tämän takia asiakkaalle lähetetyissä tekstiviesteissä 23.2.2024 klo 11.40.17 alkaen ei ole pyydetty avainlukulistan numeroa, vaan tekstiviesteissä on kerrottu numerokoodi, jonka syöttämällä tunnistussovellukseen pyydetty toimi voidaan vahvistaa. Nämä tekstiviestit on pankin toimesta lähetetty englanniksi, koska tunnistussovellus on vahvistettu laitteelle, jonka kielivalinta on ollut englanti. Se, että kyseisissä tekstiviesteissä ei ole pyydetty vahvistamista avainlukulistan numerolla ei siis johdu siitä, että tekstiviestit ovat englannin kielellä, vaan siitä, että kyseiset toimet on valittu vahvistettavan tunnistussovelluksella.
Asiakkaan toimittaman Elisa Omagurun lausunnon mukaan asiakkaan puhelimeen on asennettu AnyDesk-sovellus. Lausunnon mukaan AnyDesk-sovellus mahdollistaa puhelimen etäkäytön ja käyttöä voidaan piilottaa. Lausunnon mukaan sovelluksen avulla huijarit ovat estäneet asiakkaan puhelimella pankin puhelinnumerot, jolloin pankin yhteydenotot eivät ole tulleet asiakkaan nähtäväksi. On siis mahdollista, että asiakas ei ole itse nähnyt pankin hänelle lähettämiä tekstiviestejä tunnistussovelluksella tehtävistä vahvistuksista ja viesteissä mainitut vahvistuskoodit ovat sovelluksen kautta menneet ulkopuolisen tahon tietoon. Pankin selvityksen mukaan AnyDesk-sovellus vaatii erikseen etäyhteyden hyväksynnän. Kyseessä ei ole sellainen haittaohjelma, joka voi toimia asiakkaan laitteella ilman erillistä hyväksyntää. Asiakkaan on siis täytynyt hyväksyä hänen puhelimensa etäkäyttö.
Pankkitunnusehdoissa sekä sopimuksen tekemisen sekä ehtomuutosten yhteydessä annettavana ”Tärkeää tietoa [pankki] tunnuksistasi” -asiakirjalla pankki on ohjeistanut asiakkaita suojaamaan tunnuksensa niin, että ulkopuolinen ei näe asiakkaan näppäilemiä tai näytöllä olevia tietoja, ja varmistamaan, etteivät tiedot jää ulkopuolisen saataville. Samoin pankki on ehdois-saan kieltänyt, että asiakas ei saa luovuttaa tietokoneensa tai muun laitteensa etäkäyttöä ulkopuoliselle, kun asiakas käyttää laitteella tunnustaan tai sen osia. Pankkitunnusehdoissa kielletään pankin digitaalisten palveluiden käyttäminen laitteella, jossa on havaittu tai epäillään olevan haittaohjelma. Asiakas on ehtojen vastaisesti hyväksynyt laitteelleen etäkäyttösovel-luksen asentamisen, jonka jälkeen ulkopuolinen taho on voinut käyttää so-vellusta hyväkseen ja saada näkyvyyden asiakkaan puhelinnumeroon lähe-tettyihin pankin tekstiviesteihin.
Se, että asiakas ei ole välttämättä itse saanut tietoonsa pankin tekstiviestitse toimittamia lisävahvistusviestejä, joissa mainitut koodit on vaadittu tunnistussovelluksella tehtäviin vahvistuksiin, ei muuta sitä tosiasiaa, että asiakkaan on täytynyt ainoastaan omassa hallussaan olevasta avainlukulistasta vahvistaa tunnistussovelluksen asennus, ja luovuttaa ulkopuoliselle taholle asiakkaan pankkitunnuksen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Ilman näitä tietoja ulkopuolinen taho ei olisi pystynyt asentamaan tunnistussovellusta, kirjautumaan asiakkaan verkkopalveluun, tekemään 12 900 euron tilisiirtoa tai nostamaan asiakkaan tilille luottoa. Tämän lisäksi, kuten yllä on kerrottu, on asiakkaan tullut aktiivisesti antaa laitteensa etäkäyttö ulkopuoliselle. Pankki haluaa myös korostaa, että asiakkaan tunnukset on suljettu jo aikaisemmin hänen jouduttuaan huijauksen uhriksi. Pankki katsoo, että asiakkaan olisi tullut olla erityisen tietoinen huijatuksi tulemisen mahdollisuudesta, koska tämä ei ole hänelle ensimmäinen kerta. Asiakas on siis toistuvasti toiminut vastoin sitä, mitä huolelliselta maksuvälineen säilyttämiseltä ja käytöltä voidaan edellyttää, mikä lisää hänen toimintansa moitittavuutta.
Pankki kertoo asiakkaan toimittaman verkkosivuilta otetun kuvakaappaukseen viitaten, että se kuvaa ohjeistuksen tunnistussovelluksen käyttämiseen sen jälkeen, kun tunnistussovellus on laitteelle aktivoitu. Tunnistussovelluksen aktivoinnin jälkeen tapahtumien vahvistaminen ei edellytä avainlukulistan käyttämistä, vaan tapahtumat voidaan valita vahvistettavan sovellusta käyttäen avainlukulistan sijaan. Tällöin asiakkaalta ei pyydetä avainlukulistan numeroa tapahtuman, esimerkiksi tilisiirron, vahvistamiseen, vaan hän saa sovellukseen vahvistuspyynnön, jonka hän voi hyväksyä itse valitsemallaan PIN-koodilla omalla mobiililaitteellaan. Tämän vahvistuksen lisäksi pankki voi turvallisuussyistä pyytää tapahtuman lisävahvistamista asiakkaan lisävahvistusnumeroon tekstiviestillä lähetettävällä numerokoodilla, kuten tässä tapauksessa on tehty.
Pankki kuitenkin korostaa, että tunnistussovelluksen aktivointi laitteelle käyttövalmiuteen edellyttää, että aktivoija syöttää sovellukseen pankin käyttäjätunnuksensa, salasanansa ja pyydetyn avainlukulistan numeron, sekä vahvistaa vielä sovelluksen käyttöönoton asiakkaalle tekstiviestitse lähetetyllä numerokoodilla. Sovellusta ei ole mahdollista aktivoida tietämättä asiakkaan pankkitunnuksen kaikkia osia, ja syöttämättä sovellukseen vain asiakkaan omassa hallussa olevasta fyysisestä avainlukulistasta pyydettyä vaihtuvaa avainlukua.
Avainlukulistan numeroa ei aina pyydetä erillisenä tekstiviestipyynnöllä, vaan se voidaan pyytää esimerkiksi suoraan tunnistussovelluksen aktivoinnin yhteydessä asiakkaan laitteen näytöllä. Pankin järjestelmistä saatujen tietojen mukaan kirjautuminen mobiilipankkiin tunnistussovelluksen aktivointia varten on pyydetty vahvistamaan 23.2.2024 klo 9.39.19 avainlukulis-tan avainluvulla ja kirjautuminen avainluvulla on vahvistettu klo 9.38.46.
Yhteydenotossaan asiakas vielä ihmettelee, miten 15 000 euron luotto on voitu nostaa hänen tililleen. Asiakkaan tiedoilla haettu luotto on voitu myöntää, koska hakemuksessa ilmoitetut tiedot ovat pääosin vastanneet pankin tiedoissa olevia asiakkaan tietoja, eikä hakemuksen hylkäämiselle ole ollut perusteita. Pankki huomauttaa, että asiakkaan tilille nostettua luottoa ei käytetty, koska asiakkaan tunnukset on ehditty sulkea ennen kuin ulkopuolinen taho on ehtinyt tehdä uuden tilisiirron. Asiakas on maksanut luoton pois.
Asiakkaan toimittama toisen kuvakaappauksen osalta pankki toteaa sen sisältävän pankin digikanavissa näytettävän ilmoituksen, jolla pyritään varoittamaan asiakkaita varoituksessa kuvatuista huijauspuheluista. Varoituksessa kuvataan, millaisia tietoja huijari saattaa asiakkaalta kysyä, jotta asiakkaat osaisivat tällaiseen puheluun varautua, mutta siinä ei luetteloida tyhjentävästi, mitä kaikkia tietoja huijari saattaa tiedustella. Varoitusteksti ei tarkoita, etteikö huijari voisi tarvita myös asiakkaan avainlukulistan numeroa varoituksessa mainittujen tietojen lisäksi.
Pankki katsoo, että asiakas on toiminut asiassa maksupalvelulain tarkoittamatta tavalla törkeän huolimattomasti. Jos asiakas ei ole itse asentanut 23.2.2024 klo 9.38 tunnistussovellusta ja vahvistanut asiakkaan yhteydenoton perusteena olevia tapahtumia, asiakkaan on täytynyt pankin sopimusehtojen vastaisesti luovuttaa ulkopuolisen tahon tietoon pankkitunnuksensa käyttäjätunnuksen ja salasanan, sekä tunnistussovelluksen aktivoimiseksi vaadittavan avainlukulistan avainluvun vain omassa hallussaan olevasta fyysisestä avainlukulistasta. Asiakas on tunnuksen haltijana toiminut törkeän huolimattomasti myös hyväksyessään sopimusehtojen vastaisesti etäkäyttösovelluksen asentamisen laitteelleen, jolla hän käyttää pankkitunnuksiaan.
Pankki vetoaa vastauksessaan lisäksi maksupalvelulain soveltuviin säännökset ja pankkitunnusehtonsa määräyksiin.
Selvitykset
Valitusta koskevan osapuolten kirjelmöinnin lisäksi lautakunnalle on toimitettu mm. seuraavat asiakirjat:
- pankin tunnus- ja digisopimuksen ehdot
- Elisa Omaguru-lausunnot, 6.5.2024 ja 16.5.2024.
- kuvakaappaus pankin asiakkaalle lähettämistä vahvistusviesteistä.
Ratkaisusuositus
Kysymyksenasettelu
Asiassa on ratkaistava, voidaanko pankkitunnusten oikeudettoman käytön katsoa johtuneen siitä, että asiakas on huolimattomuudestaan laiminlyönyt lain 53 § 1 momentin ja pankkitunnusehtojen mukaisia velvollisuuksiaan, sekä minkä asteista asiakkaan mahdollinen huolimattomuus on ollut.
Sovellettavat lainkohdat ja sopimusehdot
Maksupalvelulain 53 §:n 1 momentin mukaan
Maksuvälineen haltijan on käytettävä maksuvälinettä sen myöntämistä ja käyttöä koskevien ehtojen mukaisesti. Erityisesti hänen on kohtuullisin toimenpitein huolehdittava maksuvälineestä ja siihen liittyvistä henkilökohtaisista turvatunnuksista. Maksuvälineen myöntämistä ja käyttöä koskevat ehdot eivät saa olla perusteettomia, kohtuuttomia tai syrjiviä.
Lain 62 §:n mukaan
Maksupalvelun käyttäjä, joka on tehnyt maksuvälinettä koskevan sopimuksen palveluntarjoajan kanssa, vastaa kadonneen tai oikeudettomasti toisen haltuun joutuneen maksuvälineen käytöstä tai muusta maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä vain, jos oikeudeton käyttö johtuu siitä, että hän tai muu maksuvälineen haltija on:
1) luovuttanut maksuvälineen sen käyttöön oikeudettomalle;
2) huolimattomuudesta laiminlyönyt 53 §:n 1 momentin mukaiset velvollisuutensa; taikka
3) laiminlyönyt ilman aiheetonta viivytystä ilmoittaa palveluntarjoajalle tai sen nimeämälle muulle taholle havaitsemastaan maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä.
Maksupalvelun käyttäjän vastuu maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa on enintään 50 euroa. Tätä rajoitusta ei sovelleta, jos maksupalvelun käyttäjä tai muu maksuvälineen haltija on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Maksupalvelun käyttäjä ei vastaa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä:
1) siltä osin kuin maksuvälinettä on käytetty sen jälkeen, kun palveluntarjoajalle tai sen nimeämälle muulle taholle on ilmoitettu maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai oikeudettomasta käytöstä;
2) jos palveluntarjoaja on laiminlyönyt huolehtia siitä, että maksuvälineen haltijalla on mahdollisuus tehdä milloin tahansa 1 kohdassa tarkoitettu ilmoitus;
3) jos maksunsaaja ei ole maksuvälinettä käytettäessä asianmukaisesti varmistunut maksajan oikeudesta käyttää maksuvälinettä; tai
4) jos palveluntarjoaja ei ole edellyttänyt maksajan vahvaa tunnistamista. Sen estämättä, mitä 3 momentissa säädetään, maksupalvelun käyttäjä on vastuussa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä, jos hän tai muu maksuvälineen haltija on tahallaan tehnyt väärän ilmoituksen tai toiminut muuten petollisesti.
Maksupalvelulain 63 §:n 1 momentin mukaan
Jos maksutapahtuma on toteutettu oikeudettomasti eikä 62 §:stä muuta johdu, palveluntarjoajan, jonka asiakkaan varoja on käytetty maksutapahtuman toteuttamiseen, on välittömästi ja viimeistään seuraavana työpäivänä siitä, kun se havaitsi maksutapahtuman tai sille ilmoitettiin maksutapahtumasta, palautettava maksutapahtuman rahamäärä asiakkaalleen tai palautettava tämän maksutili siihen tilaan, jossa se olisi ollut ilman veloitusta.
Pankin tunnus- ja digisopimuksen ehtojen (jäljempänä pankkitunnusehdot) kohta, joka koskee kuluttaja-asiakkaan vastuuta tunnusten oikeudettomasta käytöstä maksuvälineenä, vastaa maksupalvelulain 62 §:n kuluttajan hyväksi pakottavia säännöksiä.
Pankkitunnusehtojen Tunnusten säilyttämistä ja sallitun käytön rajoitukset - kohdan mukaan
Sinulle luovutettu tunnus on henkilökohtainen. Tunnusta tai osaakaan siitä ei saa luovuttaa kenellekään toiselle henkilölle, ei edes samaan perheeseen kuuluvalle, eikä erilliselle sovellukselle tai palvelulle, ellei sovellus tai palvelu ole [pankin] hyväksymä. [Pankin] hyväksymät sovellukset ja palvelut ovat nähtävillä osoitteessa [pankki].fi. Jos annat tunnuksen kolmannelle, vastaat kolmannen nimissäsi tekemistä toimista.
Tunnuksilla ei saa tunnistautua palveluihin, joita tarjoaa tai jossa määräysvaltaa käyttää kansainvälisten pakotteiden kohteena oleva taho. Tunnuksia ei saa myöskään käyttää lain tai hyvän tavan vastaisiin tarkoituksiin taikka muuten [pankin] julkaisemien yhteiskuntavastuuvaatimusten vastaisella tavalla.
Tunnusta tai osaa niistä et koskaan saa:
- kertoa suullisesti puhelimitse tai muulla tavalla kysyvälle ulkopuoliselle taholle. Soittaessasi [pankin] puhelinpalveluun näppäilet tunnuksen omaan puhelimeesi, samoin näppäilet tunnuksen puhelimeesi, jos haluat varmentaa sinulle tulevan puhelun olevan [pankin] soittama;
- luovuttaa tekstiviestillä, sähköpostilla tai muun sovelluksen kautta tulleen pyynnön perusteella muille kuin [pankin] hyväksymille palveluilla ja sovelluksille.;
- antaa sähköpostiviestillä tai muulla digitaalisella viestillä tulleen pyynnön perusteella etkä kirjautua [pankin] digitaalisiin palveluihin sähköpostilla tai muutoin digitaalisesti lähetetyn linkin kautta.
- Käyttäjätunnuksen ja salasanan sisältävä kalvo tai muu, jolla tunnuksen osat on luovutettu, on hävitettävä eikä käyttäjätunnusta tai salasanaa saa kirjoittaa tai tallentaa muistiin helposti tunnistettavaan muotoon. Jos Tunnukset on luovutettu sähköisesti, sinun tulee itse suojata tunnukset ja varmistua siitä, etteivät näytöllä olevat tiedot näy ulkopuolisille ja, että tiedot eivät jää ulkopuolisten saatavilla.
Sinun tulee säilyttää tunnustasi ja sen osia huolellisesti ja erillään toisistaan siten, ettei kenelläkään ulkopuolella, ei edes samaan perheeseen kuuluvalla tai niiden käyttöön oikeudettomalla yrityksen työntekijällä ole mahdollisuutta saada niitä tietoonsa. Tunnuksen osia ei saa säilyttää samassa säilytyspaikassa kotona, eikä esimerkiksi lompakossa tai käsilaukussa. Sinun on varmistettava olosuhteiden edellyttämällä tavalla säännöllisesti, että Tunnus ja sen osat ovat tallessa.
Sinun tulee kirjautuessasi [pankin] digitaalisiin palveluihin suojata laite, esim. tietokone, puhelin tai erillinen näppäimistö, jolla tunnusta käytetään siten, ettei kenelläkään ole mahdollisuutta saada tunnusta tai sen osia tietoonsa.
[Pankin] digitaalisia palveluita ei saa käyttää tietokoneella tai muulla laitteella, jossa on havaittu tai epäillään olevan haittaohjelma. Et saa myöskään luovuttaa tietokoneesi tai muun laitteesi etäkäyttöä ulkopuolisille, kun käytät laitteella tunnustasi tai sen osia.
Asian arviointi
Tapahtumakulku
Asiakas on kertonut harhaanjohdettuna asentaneensa koneelleen ja puheli-meensa AnyDesk-etäkäyttösovelluksen ja myös kirjautuneensa pankin sivulle, joka on avautunut ruudulle. Asiakas on kuitenkin kiistänyt käyttäneensä avainlukulistan numeroita tai edes nähneensä pankin asiakkaalle lähettämiä vahvistuskoodin sisältäneitä tekstiviestejä. Asiakas on kantansa tueksi toimittanut lautakunnalla asiantuntijalausunnon, jonka mukaan etäkäyttö voidaan piilottaa muun muassa pimentämällä puhelimen näyttö.
Asiakkaan kertomasta ilmenee, että hän on yhden kerran kirjautunut pankille sivustolle ja tehnyt 250 euron suuruisen maksun sijoitustarkoituksessa, jolloin pankkitunnukset ovat päätyneet etäyhteyden välityksin rikollisille ja pankkitunnukset on suljettu. Asiakkaan kertomasta ei kuitenkaan ilmene, miten tai millä verukkeella rikollinen on uudestaan 23.2. aamupäivällä saanut haltuunsa asiakkaan pankkitunnustiedot, ja onko asiakas myös tuolloin kirjautunut pankin palveluun etäyhteyden aikana. Pankkilautakunta kuitenkin tulkitsee asiakkaan kertoman ja asiakkaan toimittaman asiantuntijalausunnon perusteella, että pankkitunnukset on myös tuolloin saatu etäyhteyden avulla.
Pankki on esittänyt tapahtumista järjestelmätietoihinsa perustuvan selvityksen. Selvityksen mukaan asiakkaan pankkitunnukset on uusittu pankin toimipisteellä 23.2.2024 klo 9.22 niiden jouduttua ulkopuolisen tietoon. Lähes välittömästi tämän jälkeen asiakkaan nimissä on aktivoitu 23.2.2024 klo 9.45 uusi pankin tunnistussovellus. Pankin tunnistussovelluksen aktivoiminen on edellyttänyt, että aktivoinnin tehneellä taholla on ollut hallussaan kaikki asiakkaan pankkitunnusten osat eli käyttäjätunnus, salasana ja vaihtuva avainlukulistan numero. Lisäksi sovelluksen aktivointi on täytynyt vahvistaa asiakkaalle lähetetyssä tekstiviestissä mainitulla aktivointikoodilla. Pankin järjestelmätietojen mukaan kirjautuminen mobiilipankkiin tunnistussovelluksen aktivointia varten on pyydetty vahvistamaan 23.2.2024 avainlukulistan avainluvulla ja kirjautuminen avainluvulla on myös vahvistettu. Riidanalainen maksu on vahvistettu käyttöönotetulla tunnistussovelluksella. Lisäksi maksun vahvistamiseksi ja luoton nostamiseksi on tarvittu erilliset vahvistuskoodit, jotka on lähetetty asiakkaalle tekstiviestitse.
Pankin selvityksestä ilmenee myös se, että asiakkaan 23.2.2024 klo 12.25 suljetut pankkitunnukset on avattu uudelleen pankin konttorilla 26.2.2024, ja suljettu jälleen 1.3.2024. Uudet tunnukset on avattu 4.3.2024, ja samana päivänä muutamaa tuntia myöhemmin tunnukset on täytynyt jälleen sulkea.
Asiassa on lautakunnan käsityksen mukaan riidatonta, että asiakas on pankkitunnuksia käyttäessään sallinut laitteensa etäkäytön. Lisäksi asiassa on riidatonta, että asiakkaan pankkitunnukset ovat päätyneet toistuvasti ja 23.2. lähes välittömästi niiden uusimisen jälkeen ulkopuolisen tietoon. Riidanalaisen avainlukulistan numeron osalta lautakunta toteaa, ettei sillä ole syytä epäillä pankin lokitietoihin perustuvan selvityksen paikkansa pitävyyttä, ja katsoo muun selvityksen puuttuessa, että myös asiakkaan hallussa olleen avainlukulistan numeron on täytynyt päätyä ulkopuolisen haltuun etäyhteyden välityksellä. Näin ollen lautakunta pitää selvitettynä, että asiakas on useaan otteeseen ja myös saatuaan tiedon häneen kohdistuvasta sijoitushui-jauksesta sallinut laitteensa etäkäytön pankkitunnuksia käyttäessään. Näin saamillaan tiedoilla rikollinen on saanut otettua käyttöönsä asiakkaan nimissä olevan pankin tunnistussovelluksen, jolla on voinut vahvistaa riidanalaisen ulkomaanmaksun. Asiakkaan toimittaman asiantuntijalausunnon perusteella lautakunta katsoo selvitetyksi, että maksun tekemiseen tarvittavan asiakkaalle tekstiviestitse lähetetyn lisävahvistuskoodin rikollinen on saanut etäyhteyden välityksellä. Lautakunta pitää mahdollisena, ettei asiakas ole itse tapahtuma-ajankohtana nähnyt lisävahvistusta koskevaa viestiä johtuen rikollisen etäkäytöstä.
Asiakkaan menettelyn arviointi
Pankkitunnusehtojen mukaan asiakas ei saa luovuttaa tietokoneen tai muun laitteen etäkäyttöä ulkopuolisille, kun hän käyttää laitteella pankkitunnusta tai sen osia. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella Pankkilautakunta katsoo, että asiakas on useamman kerran ja vielä senkin jälkeen, kun on saanut tiedon sijoitushuijauksesta, laiminlyönyt pankkitunnusehtojen mukaisia velvollisuuksiaan hyväksyessään laitteensa etähallinnan pankkitunnuksia käyttäessään. Mikäli asiakas ei ole ollut tietoinen sovelluksen käyttötarkoituksesta, olisi asiakkaan tullut viimeistään 21.2. saatuaan tiedon sijoitushuijauksesta ja pankkitunnustensa päätymisestä ulkopuolisen haltuun selvittää so-velluksen käyttötarkoitus, ja jättää jatkossa etäyhteys hyväksymättä pankkitunnustensa käytön yhteydessä.
Asiassa saadun kokonaisselvityksen perusteella – ja erityisesti ottaen huomioon asiakkaan laiminlyönnin toistuminen lähes välittömästi pankkitunnus-tensa uusimisen jälkeen – Pankkilautakunta katsoo asiakkaan menettelyn osoittavan maksupalvelulaissa tarkoitettua törkeää huolimattomuutta ja asiakkaan siten vastaavan oikeudettomasta käytöstä aiheutuneesta vahingosta täysimääräisesti asiakkaan ja pankin välisessä suhteessa.
Lopputulos
Edellä esitettyyn viitaten Pankkilautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.
Pankkilautakunta oli yksimielinen.
PANKKILAUTAKUNTA
Puheenjohtaja Sillanpää
Sihteeri Tykkä
Jäsenet
Atrila
Ketola
Punakivi
Tervonen