Tapahtumatiedot
Asiakas on sijoittanut pankin välityksellä sijoitustuotteisiin vuodesta 1998 alkaen. Vuonna 2007 asiakas on tavannut pankin sijoitusasiantuntijan ja sijoittanut sen jälkeen pankin tarjoamaan osakerahastoon. Asiakas on samana vuonna myynyt rahastosijoituksen noin 6000 euroa tappiolla. Asiakas on sijoittanut vuoden 2007 aikana pankin suosituksen perusteella kahteen osakkeeseen. Asiakas omistaa tappiolliset osakkeet edelleen. Asiakas myös väittää pankin sijoitusneuvojan suosituksen perusteella pidättyneensä myymästä Fortumin osakkeita vuonna 2008 kurssin olleen korkea. Kurssi on sittemmin laskenut merkittävästi ja asiakkaan sijoituksen arvo on laskenut noin 20.000 euroa. Asiakas on reklamoinut pankkia vuonna 2012 ja vaatii pankilta vahingonkorvausta virheellisten sijoitusneuvojen perusteella.
Asiakkaan valitus Arvopaperilautakunnalle
Asiakas valittanut Lautakunnalle 28.2.2012 ja jättänyt vastineet 5.6.2012 sekä 30.10.2012.
Asiakas on selvityksensä mukaan tavannut Pankin sijoitusneuvojan vuonna 2007. Hän on sijoitusneuvojan poissa ollessa oma-aloitteisesti tutustunut pöydällä olleeseen osakerahastoesitteeseen. Sijoitusneuvojan palattua asiakas on ilmaissut käsityksenä osakerahaston houkuttelevuudesta, minkä sijoitusneuvoja on hänen mukaansa vahvistanut. Asiakas on ostanut 23.5.2007 rahaston osuuksia ja myynyt ne 23.11.2007 5.951,64 euroa tappiolla.
Pankin sijoitusneuvoja on asiakkaan selvityksen mukaan puhelimitse vuonna 2006 kehottanut ostamaan Ahlstromin osakkeita. Asiakas on ostanut osakkeita ja hänen selvityksensä mukaan niistä on aiheutunut hänelle 720 euron tappio. Asiakas on lisäksi vuoden 2007 aikana oma-aloitteisesti pyytänyt sijoitusneuvojalta neuvoa voittoa tuottavista osakkeista tai rahastoista, jolloin sijoitusneuvoja on kehottanut häntä ostamaan Uponorin osakkeita. Asiakkaan selvityksen mukaan sijoitus on 9.8.2012 ollut 9.117,50 euroa tappiolla. Asiakas ei ole myynyt osakkeita.
Asiakas on omistanut Fortumin osakkeita yli 1000 kappaletta vuodesta 1998 lähtien. Asiakkaan mukaan hän aikoi myydä osakkeet vuonna 2008 kurssin ollessa 32,60. Hän kuitenkin väittää, että pankin sijoitusneuvoja on kehottanut häntä vuonna 2008 järjestetyn tapaamisen yhteydessä pitämään osakkeet. Asiakas on tämän seurauksena jättänyt osakkeet myymättä.
Koska kurssi on tämän jälkeen laskenut huomattavasti, katsoo asiakas neuvon olleen selvästi virheellinen. Tapahtumien jälkeen asiakkaalle on pankista selvitetty, että hän voi verkkopankin kautta sijoittaa itse osakkeisiin, ja hän on alkanut itse hoitaa sijoituksiaan. Sittemmin asiakas on siirtänyt talletussijoituksia lukuun ottamatta lähes koko sijoitusvarallisuutensa osakkeisiin.
Asiakas viittaa valituksessaan myös poikansa tappiollisiin rahasto-sijoituksiin sekä puolisonsa rahastosijoituksiin, jotka eivät ole tuottaneet tappiota. Asiakkaan mukaan sijoitusneuvoja ei ole kohdellut häntä ja hänen poikaansa rehellisesti, tasapuolisesti ja ammattimaisesti.
Asiakkaan mukaan pankin tulisi korvata menetyksistä 3.000 euroa. Myöhemmin antamassaan vastauksessa asiakas on korottanut vaatimuksensa 20.000 euroon.
Pankin vastaus asiakkaan valitukseen
Pankki on toimittanut Arvopaperilautakunnalle vastineen 12.4.2012 sekä ilmoittanut 12.11.2012, ettei sillä ole enää uutta lausuttavaa asiassa.
Pankki kiistää asiakkaan esittämät vaatimukset määrältään ja perusteeltaan. Pankki väittää, ettei ole antanut asiakkaalle sijoitusneuvontaa. Pankin mukaan asiakkaan mainitsemista osakkeista Ahlstrom, Fortum ja Uponor ovat edelleen asiakkaan omistuksessa eikä niistä ole realisoitunut tappioita. Lisäksi pankki huomauttaa, että yhtiöt ovat maksaneet vuosittain osinkoa asiakkaalle.
Pankki on selvittänyt asiakkaan sijoituskokemusta, tavoitteita ja riskinottohalua 27.5.2011, jolloin asiakkaalle on avattu määräaikainen talletustili. Pankki kuitenkin esittää, että asiakas on hoitanut sijoituksiaan omatoimisesti ja itsetietoisesti. Asiakas on pankin mukaan ollut myös hyvin tuottohakuinen. Asiakkaan tavoitteita, kokemusta ja riskinottohalua kuvastaa pankin näkemyksen mukaan hyvin asiakkaan nykyinen varallisuusjakauma, joka on huomattavan osakepainotteinen.
Selvitykset
Osapuolten kirjelmien lisäksi lautakunnalle on toimitettu seuraavat asiakirjat:
- Asiakkaan pankin verkkosivuilta 22.12.2010 tulostama ote, jossa tarkastellaan valittujen osakkeiden ja rahastojen tuotto-riski suhdetta graafisessa kuvaajassa.
- Pankin Satakunnan kansa -lehden verkkosivuilta tulostama uutinen "Pankkiväki vaatii lisää rahaa lakkolaisten kokoontumisessa" (15.12.2009) sisältäen lukijoiden kommentteja 15.12.2009 — 12.1.2012 väliseltä ajalta.
- Säilytyspalvelusopimus asiakkaan ja pankin välillä 7.12.1998.
- Yhteenveto asiakkaan salkkutapahtumista 17.2.1998-9.3.2012 välillä.
- Selvitys asiakkaan säilytyksen sisällöstä 5.4.2012. Selvityksen mukaan säilytyksessä olevasta asiakkaan noin 50.000 euron varallisuudesta yli 99 prosenttia on sijoitettu osakkeisiin.
- Yhteenveto-tuloste asiakkaan säilytyksestä 5.6.2012. Yhteenvedossa todetaan osakkeiden muodostavan noin 98 % säilytyksestä. Salkku on yhteenvedon mukaan yhteensä noin 25 % tappiolla.
- 27.3.2012 tulostettu laskelma asiakkaan puolison rahastosijoituksista saamista luovutusvoitoista/-tappioista.
- 27.3.2012 tulostettu laskelma asiakkaan lapsen rahastosijoituksista saamista luovutusvoitoista/-tappioista.
- Selvitys asiakkaan arvopaperihankinnoista sekä luovutusvoitoista/-tappioista vuosilta 2005-2008 ja 2010.
- Yhteenveto asiakkaan salkun tuloksesta vuodelta 2010
- Pankin toimihenkilön kirje asiakkaalle 8.8.2008 koskien Fortumin osakkeita
- Pankin lakimiehen 30.5.2008 lähettämä kirje asiakkaalle koskien asiakkaan arvo‑osuustiliin liittyviä epäselvyyksiä.
- Esite pankin osakerahastosta
- Asiakkaalle 27.5.2011 tehty säästäjä- ja sijoittajakuva, jossa todetaan asiakkaan olevan sijoittajana aktiivinen ja kokenut, mutta maltillinen. Asiakkaalle on suositeltu yli 7 vuoden sijoitusajalla tai toistaiseksi maltillista mallisalkkua, jossa osakesijoitusten paino on 60 prosenttia. Lisäksi todetaan, että asiakas tekee itse sijoituspäätökset sekä toteuttaa ne verkkopankissaan. Sijoittajakuva on allekirjoittamaton.
Arvopaperilautakunnan ratkaisusuositus
Taustaa
Asiassa on kyse siitä, onko pankki antanut asiakkaalle sijoitusneuvontaa ja onko asiakkaalle syntynyt taloudellista vahinkoa pankin sijoitusneuvojan tuottamuksellisen menettelyn perusteella.
Tapauksessa on kysymys pankin tarjoamasta sijoituspalvelusta. Tapaukseen soveltuvaa sääntelyä sisältyy tapahtumien aikana voimassa olleeseen arvopaperimarkkinalakiin (26.5.1989/495, jäljempänä AML). Tapahtumat ovat sattuneet sekä ennen AML:n muutosta 1.11.2007 (nk. MiFID-sääntelyn toimeenpano) että tämän jälkeen. Lisäksi lakia täydentäviä määräyksiä sisältyy tuolloin voimassa olleeseen Rahoitustarkastuksen (nyk. Finanssivalvonta) ohjeeseen nro 201.7 sijoituspalvelun tarjoamisessa noudatettavista menettelytavoista sekä standardeihin nro 2.1 ja 2.2. Tapaukseen soveltuvaa sääntelyä sisältyy edelleen lakiin sijoituspalveluyrityksistä (26.10.2007/922, jäljempänä SiPaL).
Perustelut
Sijoituspalvelulla tarkoitetaan yksilöllisen suosituksen antamista asiakkaalle tiettyä rahoitusvälinettä koskevaksi liiketoimeksi (SiPaL 5 §). Pankki kiistää yleisesti tarjonneensa asiakkaalle sijoitusneuvontaa, mutta ei ole nimenomaisesti kieltänyt asiakkaan kertomuksia erilaisista tilanteista, joissa pankin eri sijoitusasiantuntijat ovat antaneet hänelle yksilöllisiä sijoitussuosituksia. Lautakunta katsoo siksi selvitetyksi, että kyseessä ei ole ollut kaikilta osin nk. execution only -sijoituspalvelu, vaan pankki on antanut asiakkaalle myös sijoitusneuvonnaksi katsottavaa sijoituspalvelua.
Asiakas on selvityksensä mukaan ostanut 23.5.2007 pankin osakerahaston osuuksia ja myynyt ne myöhemmin 5.951,64 euroa tappiolla. Asiakas katsoo tulleensa harhaanjohdetuksi Lautakunnalle toimittamansa rahastomainoksen sekä sijoitusasiantuntijan suullisen suosituksen perusteella.
Asiakas on realisoinut rahastosta syntyneet tappiot 23.11.2007 ja on oman selvityksensä perusteella reklamoinut pankkia vuonna 2012. Yleisesti hyväksytyn sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan korvausoikeus palveluntarjoajan virheen tai laiminlyönnin perusteella edellyttää kohtuullisessa ajassa tapahtuvaa reklamaatiota sen jälkeen, kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Lautakunta katsoo, ettei asiakkaan reklamaatio ole tapahtunut kohtuullisessa ajassa.
Asiakkaan selvityksen perusteella pankki on antanut hänelle seuraavat sijoitusneuvot:
- Vuoden 2008 aikana pankin sijoitusasiantuntija on neuvonut pitämään Fortumin osakkeet. Asiakkaan kertomuksen mukaan Fortumin osakkeen kurssi on tällöin ollut noin 32 euroa, mistä voidaan päätellä, että kyseessä on ollut vuoden 2008 puoliväli.
- Vuonna 2006 pankin sijoitusneuvoja on kehottanut asiakasta puhelimitse ostamaan Ahlstromin osakkeita. Neuvon perusteella asiakas on ostanut osakkeita.
- Vuoden 2007 aikana asiakas on ostanut Uponorin osakkeita tiedusteltuaan sijoituskohteita oma-aloitteisesti pankin asiantuntijalta.
Pankki ei ole nimenomaisesti kiistänyt asiakkaan väitteitä. Lautakunta katsoo selvitetyksi, että asiakkaalle on annettu sijoitusneuvoja 2006-2008 välisenä aikana, ja että asiakas on näiden perusteella reklamoinut pankkia vuonna 2012.
Yllä mainittujen sijoitusten arvot ovat kuitenkin alentuneet olennaisesti suhteellisen pian sijoitusneuvojen antamisen jälkeen. Lautakunta katsoo, että asiakkaan on tullut aktiivisena sijoittajana olla perillä osakkeiden kurssikehityksestä. Tämän vuoksi Lautakunta katsoo myös realisoimattomien osakesijoitusten osalta, ettei reklamaatio ole tapahtunut kohtuullisessa ajassa.
Edellä todettu huomioon ottaen Lautakunta katsoo, ettei tässä tapauksessa ole tarpeellista arvioida tarkemmin sijoitusneuvojen mahdollista virheellisyyttä tai sijoituspalveluntarjoajan toimintaa.
Asiakas on esittänyt, että myös jotkin hänen poikansa tappiollisista rahastosijoituksista olisivat seurausta pankin epäammattimaisesta ja epätasapuolisesta kohtelusta. Asiakas ei ole kuitenkaan esittänyt tarkempia selvityksiä tai yksilöityjä vaatimuksia poikansa sijoitusten osalta, joten Lautakunta ei voi arvioida näitä väitteitä.
Suositus
Edellä kerrotuin perustein Arvopaperilautakunta katsoo, että asiakkaan reklamaatio ei ole tapahtunut kohtuullisessa ajassa.
Lautakunta ei suosita korvausta asiassa.
Arvopaperilautakunnan päätös on ollut yksimielinen. Tämän päätöksen antamiseen osallistuivat puheenjohtaja Hemmo sekä jäsenet Kajala, Repo ja Sario. Sihteerinä toimi Marjosola.
ARVOPAPERILAUTAKUNTA